Les stages, les bourses et les appels à projets autour de l'égalité femmes-hommes et lutte contre les discriminations
Post-doc Opportunity at the Centre for Inequalities, University of Greenwich, UK - Deadline : June 21st, 2021 |
---|
The University of Greenwich is investing in research across the institution. As part of this, theay are recruiting an early career Research Fellow to partner with existing Institute for Lifecourse Development (ILD) Centres, and develop their research career with them. The successful candidate will be appointed for a period of two years. As part of a significant long-term plan to build internationally leading research, practice and teaching in the Faculty, they have created a new multi-professional and multidisciplinary Institute for Lifecourse Development. The Institute works with their extensive network of external partners to focus their interdisciplinary expertise on addressing inequalities. The Institute is a key anchor resource where professionals, researchers and stakeholders from public, charitable and voluntary organisations can work together to develop effectively and life course solutions and tackle the grand challenges society faces through effective research, training and practice. The Centre for Inequalities specifically focuses on exploring, understanding and reducing inequalities across various domains (for example, in education, health, the community, and the workplace). The successful applicant will work with existing staff in the Centre for Inequalities to build on the interdisciplinary expertise in the Faculty, particularly within the disciplines of Psychology, Health, Social Care, and Education. They are specifically looking for researchers whose interests and expertise lie in areas relevant to inequalities, and who would work closely with experienced colleagues in the Centre for Inequalities as well as other Centres within the Institute. The Fellowship offers:
Candidates will be assessed on their track record relative to their career stage, personal aspirations and collaborative potential to the existing research excellence within the recruiting unit. For more details, please visit https://www.jobs.ac.uk/job/CGG106/research-fellow to apply. |
APPEL À PROJETS 2021 : PROMOTION D’ACTIONS EN FAVEUR DE L’EGALITE ECONOMIQUE ENTRE LES FEMMES ET LES HOMMES |
Financement, au cours de l’année 2021, de projets visant à développer, à l’échelle du territoire national, des actions en faveur de l’égalité professionnelle entre les femmes et les hommes favorisant leur insertion professionnelle et leur autonomie économique et sociale. Trois axes prioritaires :
Modalités de financement :
Calendrier :
|
Journée d'étude : Femmes, genre et numérique : où est le problème ? - 24 août 2021 |
Depuis plusieurs décennies, le constat reste le même : on compte peu de femmes informaticiennes, que ce soit dans les études, les formations et les métiers de l’IT. Où sont les informaticiennes dans les pays occidentaux ? Alors que les débuts de la profession étaient marqués par une relative parité, force est de constater que sa masculinisation est évidente, s’aggravant même depuis le début des années 2000. Le constat est similaire dans les études supérieures en Informatique. Parallèlement à ce qui apparaît comme une pénurie, force est également de constater que les technologies numériques elles-mêmes sont « genrées », c’est-à-dire embarquent, dès leur conception, des biais de genre (mais aussi de classe, de race, de validisme et d’âgisme), dont les effets se ressentent dans les pratiques mais également dans les différents modes de transmission (formation, éducation au numérique). Les propositions de communication devront comporter le titre de la communication, le statut et l’institution de rattachement de la·du communicant·e, une adresse email, ainsi qu’un résumé exposant la question traitée et les matériaux utilisés (entre 250 et 400 mots). Les propositions devront être accompagnées d’une courte notice bio-bibliographique. les propositions de communication pourront (notamment) porter sur l’un des axes thématiques suivants:
|